Yahoo koopt Tumblr

De geruchten gingen al een tijdje de rondte, maar afgelopen maandag heeft Yahoo officieel bekend gemaakt dat ze de blog-site Tumblr overkopen voor 1,1 miljard.

 

Yahoo heeft in een Tumblr-post officieel bekend gemaakt dat ze Tumblr hebben opgekocht, met een blogpost die bij het medium past. Met een animated gif lieten ze weten dat ze zich geen zorgen hoeven te maken met als aanvullende tekst “We promise not to screw it up”. Nadat er veel negatieve Tumblr posts verschenen over de overname heeft Yahoo besloten dit zo te doen. Veel Tumblr leden haalden Yahoo’s Neocity aan als reden dat ze Tumblr fout zien gaan.

 

Tumblr post waarmee het officieel bekend gemaakt werd.

 

Er zullen zeker wat veranderingen komen op Tumblr nu Yahoo het heeft overgenomen.

Een van die veranderingen zal het verschijnen van reclame zijn.

Deze zal in twee vormen voorkomen; Reclame welke aangevraagd is door de gebruiker

(met gedeelde winst voor de blogger en Yahoo) en “Native Advertising”. De eerste vorm van reclame zal vergelijkbaar zijn met reclame voor grote kanalen op Youtube. Het helpt degene die content maakt en zal door de blogger in mate gecontroleerd kunnen worden.

 

De tweede vorm van reclame zal echter meer impact hebben op de Tumblr-gebruiker.

Deze “Native Advertising” zal hetzelfde werken als de meeste posts op Tumblr, waardoor het past bij de rest van de content en niet zal storen. Dat is het idee tenminste. Waar Yahoo naartoe streeft met deze vorm van reclame is om posts die Coca Cola, Comedy Central, Etcetera voor een vergoeding naar mensen te forceren die de merken nog niet volgen.

 

Ook heeft Yahoo al gehint om het platform meer familie vriendelijk te maken.

Momenteel staan er op Tumblr veel blogpagina’s met volwassen content en zijn er zat blogposts met grof taalgebruik. Of Tumblr censuur gaat toepassen en deze content gaat verwijderen of deze gaat aanvinken met ‘Mature’ is nog niet duidelijk. Yahoo heeft aangegeven dat er wel iets gaat veranderen.