Eerste Hulp Bij Social media

De meeste mensen beschikken over social media accounts om zo op de hoogte te blijven van het sociale leven van zijn/haar vrienden en wellicht om af en toe zelf wat te posten. Social media is niet alleen belangrijk om het sociale leven van anderen te kunnen volgen, maar is minstens zo belangrijk voor je bedrijf. Alleen; hoe gebruik je het dan? Hoe moet je om gaan met social media? Is het gebruik van Facebook genoeg of bereik je ook mensen met Twitter, Linkedin etc.? En wat moet je er dan op plaatsen? In dit bericht proberen we je het antwoord te geven op deze vragen.

 

Populaire social media voor bedrijvensocial media gebruik

  • Facebook
    Een grote doelgroep is te bereiken op Facebook en daarom is het van belang dat je als bedrijf op Facebook zichtbaar bent. Vooral interessant voor B2C (Business to Consumers).
     
  • Twitter
    Voor B2B (Business to Business) en B2C interessant. Ondanks dat het aantal actieve gebruikers wat afneemt, is het alsnog heel populair!
     
  • Linkedin
    Voor B2B heel interessant om je nieuws op te verspreiden en door te spelen naar bedrijven. Met een aantal shares en likes kan je al veel mensen bereiken.
     
  • YouTube
    Na Google is het de meest gebruikte zoekmachine! Voor B2C en B2B interessant. Video's kijken mensen liever dan dat ze een tekst moeten lezen. Maak hier dus ook gebruik van. Denk aan productvideos, behandelen van een bepaald onderwerp, een vraagstuk etc.
     
  • Pinterest
    Hierop kan je foto's en producten delen. Het merendeel van de doelgroep die Pinterest gebruikt is een vrouw.
     

Wat moet je op social media plaatsen?

Social media

Wij raden de meeste klanten aan om social media niet uit te besteden maar zelf te gebruiken! Waarom? Social media moet je persoonlijk houden en de enige die dat kan is het bedrijf zelf. Zo komen we ook bij de vraag "Wat moet je op social media plaatsen?". Plaats informatie/gebeurtenissen die spelen bij je bedrijf. Zo maak je het persoonlijk waardoor het interessant wordt voor je doelgroep om je bedrijf te volgen. Hierbij enkele tips:
 

  • Gebeurtenissen van je bedrijf (denk aan; project opgeleverd, aankoop van een product, verhuizing, personeel jarig).
  • Deel je kennis (deel je kennis die interessant kan zijn voor je doelgroep).
  • Speel in op de media (pas wel op met gevoelige onderwerpen).
  • Feestdagen (acties, content).
  • Statistieken in je sector/vakgebied die interessant kunnen zijn.
  • Overige berichten (ben je ergens trots op, acties)

 

Welk programma kan ik gebruiken om mijn social media te beheren?

Nu het wat duidelijker is wat je moet plaatsen en welke social media je kan inzetten is het ook interessant om te weten welk platform je hiervoor kan gebruiken. Zo is het namelijk mogelijk om berichten in te plannen en 1 bericht gelijk op meerdere social media te publiceren. Dit scheelt veel tijd en handelingen waardoor het het onderhouden van je social media haalbaar voor je is. Wij raden aan om gebruik te maken van Hootsuite of bufferapp. Ze verschillen beiden erg qua prijs. Daarom raden we meestal aan om 'Hootsuite' te gebruiken.

 

Voordelen van een tool voor social mediaHootsuite screenshot

  • Eén bericht typen en op meere kanalen verspreiden
  • Berichten inplannen zodat je ze kan voorbereiden
  • Eenvoudig monitoren van de kliks, het bereik en de doelgroep.
  • Overzichtelijk hebben van reacties op je berichten

 

Het design van je social media

We hopen je voldoende te hebben geïnformeerd over hoe je social media effectief kan inzetten voor je bedrijf. Naast het goed gebruiken van je social media is het ook belangrijk dat je het bedrijf goed presenteert op social media. Het uiterlijk van het account speelt daarbij een belangrijke rol! Een voorbeeld hiervan is dat je iedere maand een andere achtergrond kiest waarbij je een actie uitlicht enzovoorts. Pith Media maakt maatwerk ontwerpen voor social media. Wil jij ook een goed ontwerp voor je social media, neem dan contact met ons op of klik op de button hieronder.